FIRST LEGO League Challenge

FIRST LEGO League Challenge program je kreiran za decu i mlade uzrasta od 10 do 17 godina i ima za cilj da nadahne mlade kroz četiri celine programa, da eksperimentišu i razviju svoje kritičko razmišljanje, kodiranje i dizajnerske veštine uz praktično STEM učenje i robotiku.

Deca se u timovima, zajedno sa mentorom, mesecima pripremaju, konstruišu, a zatim i programiraju robota i planiraju efikasan redosled misija Robot igre. Osim Robot igre, deca na završnom događaju Challenge programa prikazuju stečeno znanje i veštine u razgovoru sa ocenjivačima, predstavljajući svoj Inovativni projekat – projekat čiji je cilj osmišljavanje načina da unapredimo okruženje i zajednicu i bolje iskoristimo date resurse. Svake sezone definiše se tema u skladu sa kojom učesnici osmišljavaju svoj Inovativni projekat.

Kao delovi programa, nameću se i Robot dizajn – predstavljanje načina na koji je robot dizajniran i kodiran i ponašanje robota prilikom prelaska prepreka u odnosu na kod, kao i Osnovne Vrednosti – temelj celokupnog FIRST LEGO League programa koji nosi važnu poruku da prijateljsko nadmetanje i zajednički razvoj nisu razdvojeni ciljevi i da je pružanje međusobne pomoći osnova timskog rada.

U okviru programa u Srbiji učestvuju timovi iz gradova širom zemlje. Timovi koji se na krajnjem događaju Challenge programa najviše istaknu, odlaze u Sloveniju na regionalno takmičenje, dok ekipe koje tu ostave zapažene rezultate, odlaze dalje na svetsko takmičenje.

Osnovne vrednosti

Osnovne Vrednosti su temelj programa i upravo one razlikuju FIRST LEGO League od ostalih programa te vrste. Ocenjivači na završnom događaju uzimaju u obzir kako su učesnici inkorporirali Osnovne Vrednosti u svemu što rade, tokom priprema, a i na završnom događaju. Kroz postavljanje pitanja, ocenjivači utvrđuju kako deca sarađuju u timu, da li poštuju članove tima, kako se ponašaju prema svojim članovima i drugim timovima. Učešćem u programu, deca razvijaju sledeće vrednosti:

Robot igra

Robot igra predstavlja učesnicima najzanimljiviji deo programa. Deca mesecima pre završnog događaja dizajniraju, grade i kodiraju svog robota i osmišljavaju koje će misije i kojim redosledom robot ispunjavati. Osim dobre zabave, deca se uče timskom radu, kodiranju i kroz vreme, lakšem usvajanju novih ideja i njihovom unapređivanju. Robot u tri meča ima po dva i po minuta da kompletira što više misija na specijalnoj podlozi i da na taj način tim prikupi što je moguće veći broj bodova.

 

Robot igra 2
Robot igra 3
Robot igra

Robot dizajn

Robot-dizajn

Osim Robot igre u kojoj deca primenjuju sve što su kroz pripreme naučili, u okviru celine Robot dizajn, deca će ocenjivačima u par minuta objasniti zašto su se odlučili baš za taj način i raspored robot misija. Pored predstavljanja svoje strategije kako će robot kompletirati misije, objašnjavaju kako je robot programiran, kako će da se ponaša u odnosu na kod, objašnjavaju način na koji je konstruisan i to kako su testirali robota.

Inovativni projekat

Učesnici imaju zadatak da na najbolji način ocenjivačima predstave svoj Inovativni projekat na temu koja je zadata u aktuelnoj sezoni. Na taj način učesnici stiču i unapređuju veštine komunikacije, prezentovanja i javnog nastupa. Ocenjivači uzimaju u obzir u kojoj meri je ekipa registrovala i detaljno definisala i istražila problem, kako je razvijala ideju, kako su testirali i podelili ideje i da li su dovoljno jasno predstavili prototip rešenja koje bi trebalo da ima značajan uticaj na targetirane korisnike.

Inovativni projekat
Inovativni projekat 1

Pravila

Za učešće na Challenge programu, ekipi je potreban robot set (LEGO Education SPIKE™ Prime, MINDSTORMS® EV3/Inventor/NXT/RCX), laptop ili tablet sa instaliranim softverom za programiranje robota, aktuelni FIRST LEGO League Challenge set (podloga, prepreke, čičak trake za pričvršćivanje prepreka za podlogu, uputstvo za sastavljanje prepreka i propratna dokumentacija za aktuelnu sezonu u digitalnom formatu) i sto za postavljanje podloge sa preprekama.

  • Sva oprema koja se koristi mora da bude LEGO kako bi se obezbedili podjednaki uslovi za sve ekipe širom sveta
  • Ne-električni LEGO delovi su dozvoljeni iz bilo kog LEGO seta
  • Električni delovi su dozvoljeni iz sledećih robot setova – LEGO Education SPIKE™ Prime, MINDSTORMS® EV3, MINDSTORMS® Inventor, ali i ekvivalenti NXT i RCX su takođe dozvoljeni
  • Od opreme za robota je dozvoljen najviše 1 kontroler, maksimum 4 motora, neograničen broj senzora (senzor za pritisak, senzor za boje, žiroskop, senzor za daljinu ili ultrazvučni senzor), LEGO žice, baterija za kontroler ili šest AA baterija i jedna SD kartica
  • Učešće na krajnjem događaju Challenge programa je omogućeno samo zvanično registrovanim ekipama
  • Sve što se prezentuje na krajnjem događaju je isključivo rezultat rada članova ekipe

Učešće

Ko može da učestvuje?

  • Timovi dece i mladih uzrasta od 10 do 17 godina (za sezonu 2024/25 deca rođena od 1. 1. 2008. do 31. 12. 2014.)
  • U timu može biti od 3 do 10 članova (školski drugovi, vršnjaci, komšije, poznanici, rođaci,…)
  • Tim vode najviše dve odrasle osobe (učitelji, nastavnici, profesori, roditelji, studenti,..)
  • Tim tokom priprema može potražiti i pomoć mentora, saradnika ili stručnjaka u oblasti teme aktuelnog izazova

Šta vam je potrebno?

  • Robot set
    Za učešće na FIRST LEGO League Challenge programu je neophodno da tim poseduje LEGO Education SPIKE™ Prime ili LEGO MINDSTORMS® (EV3, NXT, RCX, Inventor) robot set koji nije uključen u kotizaciju. Ukoliko tim ne poseduje robot set, može se javiti organizatorima za nabavku istog.
  • Challenge set
    Svaki zvanično registrovan FIRST LEGO League Challenge tim dobija LEGO Education Challenge set koji važi za aktuelnu sezonu i uključen je u kotizaciju.
  • Vodič za sastanke tima, Inženjerske beležnice i Pravilnik za robot igru
    Svake sezone, vođe timova dobijaju vodič za vođenje sastanaka koji će im pružiti podršku i usmerenja za organizovanje. Svaki član tima može u okviru svoje Inženjerske beležnice da beleži svoje ideje, rešenja i napredak na svakom sastanku. Takođe, Pravilnik za robot igru je tu da uputi tim u zadatke i pravila robot igre za aktuelnu sezonu. Navedeni materijali se dobijaju u digitalnom formatu na srpskom jeziku i uključeni su u kotizaciju.
  • Laptop ili tablet sa instaliranim softverom i pristup internetu
  • Sto za postavljanje prepreke sa podlogama
    Preporučujemo, ali nije neophodno, da timovi sastave sto koji je u skladu sa onim koji se koristi na završnom događaju i na koji će postaviti podlogu sa preprekama za robot igru. Uputstvo za građenje stola koji je u skladu sa propisima možete pročitati ovde.
  • Prostor za sastanke i postavljanje prostirke za robot igru

Prijave za Challenge program 2024/25 su otvorene!

Društvene mreže

Instagram
@firstlegoleague.rs
Facebook
FIRST LEGO League Srbija
LinkedIn
FIRST LEGO League Srbija