FIRST LEGO League Challenge program je kreiran za decu i mlade uzrasta od 10 do 17 godina i ima za cilj da nadahne mlade kroz četiri celine programa, da eksperimentišu i razviju svoje kritičko razmišljanje, kodiranje i dizajnerske veštine uz praktično STEM učenje i robotiku.
Deca se u timovima, zajedno sa mentorom, mesecima pripremaju, konstruišu, a zatim i programiraju robota i planiraju efikasan redosled misija Robot igre. Osim Robot igre, deca na završnom događaju Challenge programa prikazuju stečeno znanje i veštine u razgovoru sa ocenjivačima, predstavljajući svoj Inovativni projekat – projekat čiji je cilj osmišljavanje načina da unapredimo okruženje i zajednicu i bolje iskoristimo date resurse. Svake sezone definiše se tema u skladu sa kojom učesnici osmišljavaju svoj Inovativni projekat.
Kao delovi programa, nameću se i Robot dizajn – predstavljanje načina na koji je robot dizajniran i kodiran i ponašanje robota prilikom prelaska prepreka u odnosu na kod, kao i Osnovne Vrednosti – temelj celokupnog FIRST LEGO League programa koji nosi važnu poruku da prijateljsko nadmetanje i zajednički razvoj nisu razdvojeni ciljevi i da je pružanje međusobne pomoći osnova timskog rada.
U okviru programa u Srbiji učestvuju timovi iz gradova širom zemlje. Timovi koji se na krajnjem događaju Challenge programa najviše istaknu, odlaze u Sloveniju na regionalno takmičenje, dok ekipe koje tu ostave zapažene rezultate, odlaze dalje na svetsko takmičenje.
Osnovne Vrednosti su temelj programa i upravo one razlikuju FIRST LEGO League od ostalih programa te vrste. Ocenjivači na završnom događaju uzimaju u obzir kako su učesnici inkorporirali Osnovne Vrednosti u svemu što rade, tokom priprema, a i na završnom događaju. Kroz postavljanje pitanja, ocenjivači utvrđuju kako deca sarađuju u timu, da li poštuju članove tima, kako se ponašaju prema svojim članovima i drugim timovima. Učešćem u programu, deca razvijaju sledeće vrednosti:
Robot igra predstavlja učesnicima najzanimljiviji deo programa. Deca mesecima pre završnog događaja dizajniraju, grade i kodiraju svog robota i osmišljavaju koje će misije i kojim redosledom robot ispunjavati. Osim dobre zabave, deca se uče timskom radu, kodiranju i kroz vreme, lakšem usvajanju novih ideja i njihovom unapređivanju. Robot u tri meča ima po dva i po minuta da kompletira što više misija na specijalnoj podlozi i da na taj način tim prikupi što je moguće veći broj bodova.
Učesnici imaju zadatak da na najbolji način ocenjivačima predstave svoj Inovativni projekat na temu koja je zadata u aktuelnoj sezoni. Na taj način učesnici stiču i unapređuju veštine komunikacije, prezentovanja i javnog nastupa. Ocenjivači uzimaju u obzir u kojoj meri je ekipa registrovala i detaljno definisala i istražila problem, kako je razvijala ideju, kako su testirali i podelili ideje i da li su dovoljno jasno predstavili prototip rešenja koje bi trebalo da ima značajan uticaj na targetirane korisnike.
Za učešće na Challenge programu, ekipi je potreban robot set (LEGO Education SPIKE™ Prime, MINDSTORMS® EV3/Inventor/NXT/RCX), laptop ili tablet sa instaliranim softverom za programiranje robota, aktuelni FIRST LEGO League Challenge set (podloga, prepreke, čičak trake za pričvršćivanje prepreka za podlogu, uputstvo za sastavljanje prepreka i propratna dokumentacija za aktuelnu sezonu u digitalnom formatu) i sto za postavljanje podloge sa preprekama.
- Sva oprema koja se koristi mora da bude LEGO kako bi se obezbedili podjednaki uslovi za sve ekipe širom sveta
- Ne-električni LEGO delovi su dozvoljeni iz bilo kog LEGO seta
- Električni delovi su dozvoljeni iz sledećih robot setova – LEGO Education SPIKE™ Prime, MINDSTORMS® EV3, MINDSTORMS® Inventor, ali i ekvivalenti NXT i RCX su takođe dozvoljeni
- Od opreme za robota je dozvoljen najviše 1 kontroler, maksimum 4 motora, neograničen broj senzora (senzor za pritisak, senzor za boje, žiroskop, senzor za daljinu ili ultrazvučni senzor), LEGO žice, baterija za kontroler ili šest AA baterija i jedna SD kartica
- Učešće na krajnjem događaju Challenge programa je omogućeno samo zvanično registrovanim ekipama
- Sve što se prezentuje na krajnjem događaju je isključivo rezultat rada članova ekipe